Mittwoch, 29. Januar 2014

Nono & Pintscher

Die beiden heutigen Jubilare, die wir euch empfehlen möchten, sind Luigi Nono (*1924) und Matthias Pintscher (*1971). 
Viel Spaß beim reinhören und lesen!

The two composers that have there birthday today and we want to recommend to you are Luigi Nono (*1924) and Matthias Pintscher (*1971).
Enjoy listening to their music and find a good read!



Nono Playlist (via atonality.net)

"Nonos Werkbiographie lässt sich anhand der verwendeten Besetzungen grob in drei Phasen unterteilen: Die erste erstreckt sich über die 1950er-Jahre und ist von seriellen Kompositionen für eine wechselnde Anzahl von Instrumental- oder Vokalsolisten geprägt. Eine erste Kulmination erreicht die Phase in der Azione scenica Intolleranza. Die zweite Phase (1960–1975) zeichnet sich vorwiegend durch die Verwendung von Tonband aus und die erste Intensivierung der Studien über Raum-Klang. Sie mündet in die zweite azione scenicaAl gran sole carico d’amore. In der letzten Werkphase bis zu seinem Tod zieht Nono Experimentierprozesse mit Live-Elektronik hinzu. Diese Studien münden in dem Werk Prometeo in enger Zusammenarbeit mit Hans-Peter Haller und dem Experimentalstudio der Heinrich-Strobel-Stiftung des SWR. In den letzten Jahren seines Lebens widmet Nono sich vorrangig Werken in kammermusikalischerBesetzung."
aus: Luigi Nono (via deutsche Wikipedia)
Luigi Nono (via english wiki)

"But, in contrast with many of his contemporaries, who will be remembered foremost for their early work, Nono (1924-1990) came to full bloom only at the end of his life. From 1975 onwards he dedicated himself to the composition of a number of closely related works such as ‘Das Atmende Klarsein’ (1980-1983), ‘André Richard’ (1981), ‘Guai ai gelidi Mostri’ (1983) and ‘Quando stanno morendo, Diario Polacco nr. 2 (1982). Apart from the important string quartet ‘Fragmente-Stille. An Diotima’(1979-80) and works like “Hay que caminar” sonando’ (1989), which enclose the whole as a kind of prologue and epilogue, we can envisage all the works of this period as an archipelago, in the middle of which arises the island of islands: the ‘Prometeo’. This ‘tragedia dell’ascolto’, originally conceived for the San Marco in Venice, was premiered in 1984 in the San Lorenzo in Venice. But it is the second version, reworked on the basis of his experience in the San Lorenzo in Venice, and premiered in the Scala di Milano in 1985, that has hence been performed in many places throughout the entire world. Not only is the ‘Prometeo’ the jewel in the crown of Nono’s oeuvre, it may also be considered one of the best works composed in the past century. And that holds especially true of the unforgettable last movement of this opera: the wonderful ‘Stasimo Secondo’."

from: Nonos 'il prometeo' (via Stefan Beyst)


Pintscher Playlist (via atonality.net)

Matthias Pintscher (via deutsche Wikipedia)
Matthias Pintscher (via english wiki)

"Mr. Pintscher’s compositions are noted for the delicate sound world they inhabit, the intricacy of their construction and their precision of expression."

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